Poprvé do školky

Co budou děti potřebovat

Do třídy:

  • pohodlné tepláky/legíny/kraťasy, tričko
  • bačkory – s pevnou patou (z důvodu bezpečnosti)

Na ven:

  • pohodlné oblečení, u kterého nevadí, že se ušpiní (pro případ deště je dobré mít ve školce také gumáky a pláštěnku)
  • láhev s pitím na procházky (v teplých měsících)

Oblečení na ven je třeba mít jiné než do třídy. Při pobytu venku se děti často ušpiní (např. na pískovišti) a není možné, aby pak ve třídě byly ve stejném oblečení.

Oblečení na odpočinek:

  • pyžamo

Náhradní oblečení:

Ve skříňce je třeba mít neustále náhradní kalhoty, tričko, ponožky, spodní prádlo. Nehoda se stane i starším dětem (např. polití).

Kontrolujte prosím pravidelně, zda není třeba náhradní oblečení
doplnit.

Všechno oblečení včetně obuvi je třeba podepsat. Malé děti si své oblečení nemusí vždy poznat nebo se může stát, že mají dvě děti stejné oblečení. 

Maminko, tatínku,
uč mě samostatnosti

„Maminko, tatínku, uč mě samostatnosti, abych se o sebe uměl postarat.“

  • – obouvat a zouvat papučky a boty (tkaničky jen předškolní děti, mladším dětem zaváže učitelka)
  • – poznat si svoje oblečení (vše by mělo být podepsané)
  • – umět oblékat a svlékat, kalhoty, tričko, ponožky (učitelka připraví, pomůže, ale dítě by mělo mít samo snahu)
  • – při jídle vydržet sedět u stolu
  • – snažit se samo jíst lžící
  • – pít ze skleničky, hrníčku
  • – umývat si ruce mýdlem, utírat se do ručníku
  • – používat záchod – včas si říci, utírat si zadeček, pleny do mateřské školy nepatří
  • – zvládat chůzi po schodech

Buďte trpěliví, ale důslední, v klidu nacvičujte co je třeba. Děti, které mají zavedený režim, stolovací návyky, hygienické návyky, atd. ve školce méně pláčou, protože jsou si jisté. Vědí, že když se jí, sedí se u stolu, umí držet lžíci, umí se převléci. Odměnou Vám budou spokojené děti.

Zvykáme si na školku

 

„Zvykáme si na školku“ aneb DOBRÁ RADA NAD ZLATO – několik rad pro rodiče

  • – své dítě doveďte až do třídy a osobně jej „předejte“ učitelce
  • – máte-li nějaké pochybnosti, požadavky, obraťte se s důvěrou na Vaši paní učitelku
  •  neprodlužujte loučení, rychle odejděte
  • – informujte učitelku, pokud má Vaše dítě nějaké zdravotní omezení
  • – pokud se Vám hned vše nedaří, nezaujímejte ke škole negativní postoj, dejte svému dítěti i nám dostatek času adaptovat se
  • – před Vaším dítětem mluvte o školce hezky, nestrašte je školkou, školka není za trest („Jen počkej, ve školce, tam ti nikdo nepomůže.“ „Budeš muset dělat všechno sám.“ „Paní učitelka tě naučí poslouchat.“ apod.)
  • – Povídejte si o školce

ADAPTACE NOVÝCH DĚTÍ VE ŠKOLCE

Nejdůležitější v procesu adaptace je počáteční oboustranná důvěra mezi učitelkou a dítětem, ale i učitelkou a rodiči, spolupráce s mateřskou školou.

Pozitivní naladění

– vyladění dítěte ohledně mateřské školky by mělo být vždy pozitivní.  Dávejte dítěti najevo, že ve školce není za trest nebo           proto, že na něj nemáte čas. Voďte jej do školky s tím, že je to pro něj zábava, nový zážitek, příležitost jak získat nové kamarády.

První dny

– první den je dobré počítat s větší časovou rezervou, příchod neuspěchat, nebýt nervózní. S paní učitelkou můžete probrat svá očekávání, konzultovat požadavky a potřeby dítěte. Doporučujeme maminkám, aby paní učitelky seznámily se všemi návyky a zvyklostmi dítěte, aby jejich adaptace byla snazší. Vezměte na vědomí, že je tu paní učitelka i pro ostatní děti. Pokud máte více dotazů nebo chcete řešit citlivé téma, dohodněte se s paní učitelkou na komunikaci mimo dobu příchodů.

– doporučujeme první dny vyzvedávat dítě po obědě

– raději si přivstaňte, aby jste neměli uhoněné ráno. Ve školce budete včas a dítě bude mít dostatek času pro volnou hru

– S dítětem si o školce povídejte, ale neříkejte co má a nemá druhý den dělat. Povídejte si s ním, co ve školce vidělo, co se mu líbilo, ale neklaďte na něj požadavky, že si musí hrát a zapojovat se do činností. Učitelky jsou profesionálové a samy dokáží děti zapojit do režimu školky, zabavit je, motivovat k činnostem, odpoutat jejich pozornost od stýskání.

 

Co když dítě pláče

– často se stává, že maminky snáší odloučení od dítěte hůře než dítě samotné. Důvěřujte paní učitelkám – profesionálům, kteří mají spoustu zkušeností a jsou na adaptaci dětí připravené. I když se loučíte s plačícím dítětem, neznamená to, že dítě ve školce propláče celý den. Zkuste se přesto usmát, popřát hezký den. Rozhodně dítěti nedávejte najevo, že jste smutní a že může za to, že vás rozrušilo.

– Po vašem odchodu paní učitelky dítě zabaví, zaujmou hračkami, hrou a dítě ztratí pojem o čase. Najde si zábavu mezi vrstevníky, zapojí se do her, činností a čas ve školce mu uteče daleko rychleji než vystresované mamince v práci.

 – pamatujte na to, že když jste vystresovaní, dítě tuto nejistotu vycítí a adaptace bude složitější

– po rozloučení se do třídy opakovaně nevracejte, nemusíte se ubezpečovat, že je dítě v pořádku. Paní učitelky vědí, co mají dělat.

– můžete se s paní učitelkou dohodnout, že později zavoláte, v každém případě vás paní učitelky budou kontaktovat, pokud to bude nutné

– pokud je dítěte pláč k „neutěšení“ je lepší dobu  odchodu zkrátit, dítě ubezpečit, že si pro něj přijdete

– při vyzvedávání dítěte ze školky se může stát, že dítě reaguje pláčem. To je naprosto přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez vás – to mu rozhodně neprospěje!

– délka adaptace je u každého dítěte individuální. U někoho může trvat několik dní, u jiného dítěte několik týdnů. Stává se, že se dítě adaptuje naprosto bez problémů a až po měsíci se může objevit u dítěte protest k docházce do školky, nechce se mu vstávat. – Buďte proto trpěliví a důslední. 

Pocit jistoty a bezpečí

– je důležité, aby dítě získalo jistotu a v prostředí mateřské školy se cítilo bezpečně. Dodržujte proto režim školky, hlavně dobu příchodů a odchodů. Pokud slíbíte, že přijdete po obědě, slib dodržte. Dobu spánku nazývejte dobou odpočinku – je možné, aby si dítě na tuto dobu přineslo oblíbeného plyšák. Děti se převlékají do pyžamek, odpočinek probíhá na lehátku. V době paní učitelky čtou pohádky, po té je dle přání dětí pouštěna pohádka z CD.

– dítěti naslouchejte, ale nenuťte ho do komunikace, neklaďte nedůležité otázky na které dítě ani neumí odpovědět, raději se zeptejte s kým si hrálo, jestli se na zahradě projelo na traktoru, na koloběžce, pohrálo si v písku…

– hlavně chvalte, chvalte, chvalte 🙂

 

S jakýmikoliv dotazy, připomínky, problémy, náměty se obracejte na paní učitelky. Je přeci v našem společném zájmu, aby byly děti ve školce šťastné a spokojené. Jedině tak budou v naší školce děti zdravé a schopné se přirozenou cestou rozvíjet a vzdělávat.

Pedagogický a provozní tým MŠ se společně s Vámi těší na nový školní rok!